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Intravesikale Radioimmuntherapie des Carcinoma in situ der Harnblase nach BCG-Versagen

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Background: In failure to respond to bacillus Calmette-Guérin (BCG) in patients withcarcinoma in situ (CIS) of the urinary bladder, radical cystectomy remains themainstay after BCG failure. Objectives: The aim of this pilot study was to evaluate tolerability and safety of the α-emitter radioimmunoconjugate instillation in patients after BCG failure. Materials and methods: Nine patients were included. After emptying the bladder via a transurethral catheter, Bi-213-anti-EGFRmAb was instilled. Treatment was terminated by emptying of the radioimmuno conjugate from the bladder 120 min after instillation. Efficacy was evaluated via endoscopy and histology 6 weeks after instillation. Results: All patients showed excellent toleration of the treatment without any side effects. Treatment resulted in complete eradication of tumor cells in 3 patients and persistent tumor detection in the other 6 patients. Conclusions: Intravesical instillation of Bi-213-anti-EGFR-mAb is a promising therapeutic option for treatment of in situ bladder cancer after BCG failure for patients who wish to preserve the bladder. Hintergrund: Bei einem Carcinoma-in situ- (CIS-)Rezidiv der Harnblase nach BCG-Instillationstherapie (Bacillus Calmette-Guérin) besteht die Indikation zur radikalen Zystektomie. Fragestellung: Im individuellen Heilversuch sollte die Verträglichkeit und Sicherheit einer Radioimmuninstillationstherapie mit dem Alpha-Strahlerkonjugat 213Bi-anti-EGFR-mAb nach BCG-Versagen bei CIS-Patienten untersucht werden. Material und Methode: Neun Patienten wurden bislang therapiert. Nach der Blasenentleerung über den transurethralen Katheter wurde das Immunkonjugat 213Bi-anti-EGFR-mAb instilliert und für 120 min belassen. Sechs Wochen nach Instillation wurde in einer Zystoskopie mit Biopsieentnahme die Effektivität der Therapie überprüft. Ergebnisse: Alle Patienten haben die Instillationstherapie sehr gut und ohne Nebenwirkungen vertragen. Bei 3 Patienten wurde nach 6 Wochen kein CIS mehr nachgewiesen, bei 6 Patienten zeigte sich weiterhin Tumor in der Blase. Schlussfolgerung: Die Radioimmuntherapie mit 213Bi-anti-EGFR-mAb ist eine vielversprechende Therapieoption für Patienten mit persistierendem CIS-Nachweis nach erfolgter BCG-Instillationstherapie, die ihre Harnblase erhalten wollen.
2017-02-08
SPRINGER HEIDELBERG
JRC104278
0340-2592,   
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC104278,   
10.1007/s00120-016-0273-4,   
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